Sep 9, 2009

~:Kenali Kami:~

Posted by Raudhatul Tarbiyyah at 10:17 PM

Badan Dakwah dan Rohani (BADAR)

SM Sains Tuanku Jaafar,

72000, Kuala Pilah,

Negeri Sembilan.

Dasar persatuan ini ialah Islam

Seruan : 'Amal Ma'aruf Nahi Mungkar'

Moto : Ikhlas Niat, Ikram Muslimin

Visi : Menjadi sebuah organisasi membina kepada warga SMSTJ

Misi : Mewujudkan persekitaran yang kondusif berteraskan Islam sebagai satu gaya hidup di SMSTJ dalam mencapai kejayaan

Objektif Persatuan

  1. Melahirkan angkatan pelajar muslim yang memehami konsep Islam yang sebenarnya, merangkumi kehidupan duniawi dan ukhrawi berdasarkan al-Quran dan as-Sunnah.

  2. Memupuk semangat dan kesedaran berdakwah serta peningkatan kualitinya sehingga lahir satu angkatan pelajar yang berjiwa pendakwah dan sanggup menghadapi cabaran zaman.

  3. Melahirkan satu generasi pelajar yang benar-benar sihat pemikirannya, rohaninya, dan jasmaninya.

  4. Angkatan pelajar yang menitik beratkan semua aspek ilmu pengetahuan serta aktif, positif dan matang dalam tindak tanduk yang bersesuaian terhadap ilmu masyarakat, bangsa, agama serta negara.

  5. Mendokong falsafah serta matlamat BADAR :
  • Mendidik pelajar bersifat taqwa, berakhlak dan berkeperibadian islam yang sejati dan berjiwa pendakwah yang sanggup menghadapi cabaran zaman.
  • Memberi peluang kepada pelajar-pelajar mempelajari Al-Quran dan As-Sunnah yang merangkumi semua aspek kehidupan.
  • Melahirkan generasi Islam yang berdisiplin, dedikasi, muhibbah, harmoni dan persaudaraan yang dianjurkan oleh islam.
  • Memberi latihan kepimpinan dan kemasyarakatan berorientasikan Islam.
  • Mengintegrasikan pelaajaran agama islam dan akademik bagi mewujudkan generasi yang lengkap dengan kedua-dua bidang.



PERANAN BADAR DALAM KONTEKS SEKOLAH BERASRAMA PENUH

BADAR merupakan singkatan kepada Badan Dakwah dan Rohani. Mengikut Kamus Dewan, ‘badan’ bermaksud kumpulan orang yang merupakan kesatuan untuk mengerjakan sesuatu ataupun agensi yang ditubuhkan untuk melaksanakan tugas-tugas tertentu.
‘Dakwah’ pula bermaksud kegiatan menyeru dan membimbing serta meyakinkan secara baikdalam usaha mempengaruhi orang lain supaya menyedari dan menghayati ajaran Islam.
Manakala ‘Rohani’ pula membawa maksud berkaitan dengan jiwa. Justeru ‘BADAR’ ialah suatu kumpulan yang mempunyai susunan organisasi yang tertentu, menyusun perencanaan, dan perancangan untuk mencapai sesuatu matlamat janka pendek dan panjang bagi para pelajar di sekolah-sekolah.



KEPENTINGAN BADAR


Peranan BADAR harus diberikan tumpuan yang sewajarnya agar para pelajar sentiasa didedahkan dengan penghayatan Islam yang sebenar. Terdapat segelintir pelajar yang hanya mementingkan akademik sehingga mereka kurang member perhatian terhadap keperluan rohani. Hal ini perlu diislahkan agar mereka mendapat didikan yang sempurna kerana jasad manusia yang tidak mendapat didikan rohani akhirnya akan mengundang kepada mudharat.
Apatah lagi sejak akhir-akhir ini pelbagai masaklah disiplin dan salah laku pelajar timbul bukan sahaja di sekolah harian biasa malah di sekolah berasrama penuh itu sendiri tidak terkecuali. Justeru, BADAR bukan sahaja berperanan sebagai sebagai sebuah organisasi yang menyampaikan dakwah malah skop peranannya lebih dari itu. BADAR juga merupakan sebuah badan yang sepatutnya banyak embantu dan menyumbang kepada sekolah itu sendiri di dalam mendidik, menyedarkan serta membimbing para pelajar kearah penghayatan Islam yang syumul.


PRINSIP PENGURUSAN KEPIMPINAN BADAR

1. Pendekatan berhikmah
2. Penguasaan berilmu tinggi
3. Permuafakatan syura’
4. Keadilan sebenar
5. Keberadaban kebebasan bersuara
6. Ketaatan dan kesetiaan


"Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat Segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya."
(Ali Imran : 104)

"Kamu (Wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman). dan kalaulah ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) itu beriman (sebagaimana Yang semestinya), tentulah (iman) itu menjadi baik bagi mereka. (Tetapi) di antara mereka ada yang beriman dan kebanyakan mereka: orang-orang yang fasik."
(Ali-Imran : 110)


.

0 comments on "~:Kenali Kami:~"

Post a Comment

 

UNDER CONSTRUCTION!! Copyright 2009 Reflection Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez